جمعه ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
جستجو
آخرین اخبار استان بوشهر
مطالب بیشتر
«فکرشهر» گزارش می دهد:
فکرشهر: دشتستان، قطب کشاورزی استان بوشهر است و بخش ارم و روستای خیرک هم گل سرسبد آن؛ در روستای خیرک که به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، مستعد پرورش گونه ها متنوع درختان باغی و کوهی است و در همه فصل های سال، میوه هایی برای برداشت دارد...
کد خبر: ۴۵۴۱۰
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۱:۲۴

فکرشهر ـ محمد محمدزاده فرد: دشتستان، قطب کشاورزی استان بوشهر است و بخش ارم و روستای خیرک هم گل سرسبد آن؛ در روستای خیرک که به دلیل داشتن آب و هوای مناسب و خاک حاصلخیز، مستعد پرورش گونه ها متنوع درختان باغی و کوهی است و در همه فصل های سال، میوه هایی برای برداشت دارد، 52 هکتار زمین آبی، 38 هکتار زمین دیم و 42 هکتار باغ انواع مرکبات و انجیر و میوه های مختلف وجود دارد.

به گزارش فکرشهر، در حال حاضر، برداشت انجیر از باغ های «خیرک» آغاز شده است و هر چند کم آبی و مشکلات ناشی از آن، دامن کشاورزان این روستا و باغ ها و میوه های آن را هم گرفته ولی به گفته مسوولین محلی، انتظار می رود روزانه، 800 کیلوگرم انجیر در این روستا برداشت شود.

بخشدار ارم در این باره به «فکرشهر» گفت: به سبب خشکسالی های پی در پی و کم بارشی هایی که در سال های اخیر در سطح کشور و به تبع آن در بخش ارم، رخ داده، شاهد کاهش میران آب های سطحی و زیرزمینی هستیم که کشاورزان ما به خصوص باغدارانمان را با مشکلات جدی روبرو کرده است.

محمدمهدی مشایخی ادامه داد: در دولت تدبیر و امید و سال 95 تاکنون، شیوه آبیاری بالغ بر دو هزار هکتار اراضی کشاورزی ما در بخش ارم، از سنتی به نوین تغییر یافته که از سویی سبب رضایتمندی کشاورزان بخش و از سوی دیگر سبب تقویت سفره های زیرزمینی شده است.

وی اضافه کرد: نیاز است که این مهم برای باغ های ما در بخش ارم هم اجرایی شود که به عنوان یکی از مهم ترین برنامه هایمان در سال 97 خواهد بود و امیدواریم با تحقق این مهم، شاهد بهره وری آب از یک سو و بهبود معیشت کشاورزانمان باشیم.

دهیار خیرک هم در گفت و گو با «فکرشهر» از مشکلات آبی کشاورزان روستا گفت. 

محمد ایلان کشکولی اظهار داشت: یکی از محصولات مرغوب و باکیفیت روستای خیرک، انجیر است. نیاز آبی این درخت بین 8 تا 9 روز به صورت غرقابی است که با تغییر شیوه آبیاری و توسعه زیرکشت این محصول، شاهد افزایش تولید و اشتغالزایی بیشتری خواهیم بود. 

وی گفت: با توجه به پتانسیل های این روستا نیاز است که مسوولین استان در برنامه های بلند مدت خود به پتانسیل های موجود توجه بیشتری کنند تا با علمی کردن کشاورزی، بتوانیم شاهد شکوفایی بیشتر این روستا باشیم.

ایلان کشکولی، یکی دیگر از مشکلات بزرگ کشاورزان این روستا علاوه بر کم آبی را، بازاریابی محصولات عنوان کرد و افزود: به علت نبودن تعاونی های فعال در بخش ارم و حتی شهرستان دشتستان، کشاورزان ما برای فروش محصولاتشان با مشکلات زیادی مواجه می شوند و مجبورند محصولاتی را که با زحمت زیاد تولید می کنند، با قیمت کم تر از هزینه کردشان به فروش برسانند که این مهم نیز تدبیر مسوولین امر را می طلبد.

به گزارش «فکرشهر»، روستای خیرک دشتستان، رویشگاه انواع درختان از جمله مرکبات، انجیر، زیتون، انار، انگور و حتی میوه‌های سردسیری مانند زردآلو و هلو، گردو و بادام و انواع گیاهان دارویی و صیفی جات است. 

گزارش ویدئویی (فیلم) اینجا 

تصاویر بیشتر اینجا

نظرات بینندگان
بادمجون بم آفت نداره
|
-
|
چهارشنبه ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۴۱
گفتم: چرا روزنامه مساوات برازجانی و خامه ملت فراشبندی، هنوز نیومده رفتش، ولی مغازه بادانجون فروشی قدیمی محله بازار از دوره نهضتی تا حالا هنوزم هستش؟ گفت: بادمجون بم آفت نداره
رحیم چوخاچی زاده مقدم
|
-
|
دوشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۲
سلام. صبح به خیر و سلامتی. 

آیا امکان خرید و ارسال چند اصله نهال درخت انجیر روستای هاله به استان الرز شهر کرج وجود دارد؟.متشکرم
ارسال نظر
آخرین اخبار
مطالب بیشتر